21 oktober 2021

Staartje


Inmiddels is het alweer negen maanden gelegen dat ik een nier heb gedoneerd. Het gaat goed met de ontvanger en met mij ook. Een aantal dingen heb ik nog niet verteld. Niet heel belangrijk, maar voor mij wel nog een staartje dat beschreven moet worden. Hier het eerste stukje staartje. Heeft niets te maken met de niertransplantatie op zich, dus als alleen dat je interesse heeft, kun je nu nog stoppen met lezen 😉

Tijdens de operatie is mijn portemonnee uit het ziekenhuis gejat. Omdat het geheel uiteindelijk netjes vergoed is door het AMC kan ik het nu vertellen zonder dat bijvoorbeeld mijn ontvanger zich op een of andere manier verantwoordelijk voelt, want dat is hij natuurlijk totaal niet.

In mijn portemonnee zat onder meer contant geld, mijn rijbewijs, pinpas, credit card, de pinpas van mijn moeder. Alles zeg maar wat je maar in zo’n portemonnee kan bewaren. Alle bankpassen zijn geblokkeerd voordat er geld is afgehaald, dus de schade bleef beperkt. Maar het is een heel gedoe om alles weer opnieuw aan te vragen en het kost toch onnodig geld. Ook mocht ik dus een tijdje niet autorijden. Het aanvragen van mijn nieuwe rijbewijs moest dus op de fiets en was meteen het eerste wat langere fietstochtje dat ik heb uitgevoerd.

Op een paar momenten was ik niet op mijn kamer (maar bijvoorbeeld op bezoek bij de ontvanger) en lag mijn tablet min of meer voor het grijpen maar is deze niet meegenomen. Daarom vermoed ik dat mijn portemonnee gestolen is tijdens de operatie. Toen lagen mijn telefoon en mijn tablet namelijk in de kluis van de afdeling. Mijn portemonnee die onderin mijn tas in de kledingkast lag, was ik echter vergeten erbij te leggen.

Toen ik, toen ik alweer thuis was, het ontdekte,  heb ik erover getweet. Ik wist toen nog niet of ik de portemonnee was verloren (al leek dat onwaarschijnlijk) of dat het ding gestolen was en hoopte hoe dan ook dat hij wellicht was gevonden. Het AMC reageerde vrij direct (zo gaat dat tegenwoordig op de sociale media) en ik heb op hun aanraden een officiële klacht ingediend. Nou waarschuwt het AMC al dat je geen waardevolle spullen moet meenemen naar het ziekenhuis en bieden ze de gelegenheid het tijdens de operatie in een kluis leggen, dus viel hen op zich ook niet heel veel te verwijten. Al vind ik het echt niet van deze tijd dat je je eigen kast niet zelf kan afsluiten, dus dat had ik in mijn klacht geschreven. Tenslotte wil je ook in het ziekenhuis sommige spullen wél gewoon bij je hebben en moet dat naar mijn mening ook kunnen.

Na enkele weken werd ik gebeld. Een drietal pasjes waren gevonden. Op de grond in een kamer waar spullen opgeslagen stonden. Het betrof mijn bibliotheekpas en verzekeringspas en nog een of ander winkelpasje dat ik me nu niet kan herinneren. In de haast van het bekijken van de buit zijn mijn pasjes vast uit mijn portemonnee gevallen en onder een kast of een bed geschoven waarbij de dief in kwestie het de moeite niet vond op zijn of haar knieën te gaan om deze pasjes te pakken te krijgen. De kamer was niet afgesloten, dus in principe voor iedereen toegankelijk, maar bezoekers waren er nauwelijks in het ziekenhuis in verband met de coronamaatregelen. De kans is dus vrij groot dat iemand van het personeel mijn portemonnee doelbewust gestolen heeft tíjdens mijn operatie. Mijn kamer lag in een hoek waarop vanaf de balie geen zicht was en tijdens zo’n operatie is het duidelijk dat je een aantal uren afwezig zult zijn. Dus alle gelegenheid. Ik kan hier enig cynisme maar moeilijk onderdrukken. Ik kwam vrijwillig en met alle liefde mijn nier brengen, mijn geld en mijn rijbewijs wilde ik gewoon zelf houden.

Er loopt aardig wat personeel rond in zo’n ziekenhuis. Ik verwijt, met uitzondering van de dief, niemand iets. De artsen zijn deskundig, ik heb veel aan de verpleging gehad en was blij met het eten dat rondgebracht werd en dat mijn kamer schoongemaakt werd. Of het een arts met kleptomanie was, een onderbetaalde verpleegkundige of een vrijwilliger met bijbedoelingen, dat zal ik nooit weten. Op zich ben ik de dief dan wel weer dankbaar dat hij of zij enkele pasjes heeft laten slingeren in dat bewuste kamertje, want dat was de reden dat het AMC uiteindelijk de hele boel wilde vergoeden.

Voor mij is dit verhaal, een stukje van het verhaal dat óók verteld moet worden, zodat mijn verhaal compleet is. Verder is het natuurlijk volslagen onbelangrijk in vergelijking met de niertransplantatie.

Ik ben zó blij dat alles is goed gegaan. Dat ondanks complicaties na de operatie bij de ontvanger in verband met het scherp stellen van de medicatie, het nu heel goed gaat. Ik geniet er elke keer opnieuw van dat ik een man zie die energie heeft, leeft, zijn beroep weer kan uitoefenen. Een vader kan zijn. Ik ben blij en trots dat ik daar een rol in heb gespeeld.

Geen opmerkingen: