14 september 2007

Exhyvitionisme

Wat ruist daar in het struikgewas? Het is een exhyvitionist, dat is hetzelfde als een exhibitionist, alleen dan nog zonder slot op zijn dossierkast. (Vrij naar Toon Hermans).
Het Internet is genadeloos, iemand met een beetje een leven, wordt op het Internet genoemd. Google op jezelf, en je weet of je een leven hebt. Als ik op mezelf google, ontdek ik dat er gelukkig meer hondjes zijn die Fikkie heten, en dat je ook dingen kunt vinden die niets met mij van doen hebben. Leuk dat je iemand een beetje kunt natrekken, en zelf kan ik er ook niet zo mee zitten dat er allerlei gegevens over mij in het rondte dwarrelen. Toch is het ook wat angstaanjagend. Een beetje speurneus is er al vrij snel achter waar je werkt, wie je familie is, en wat je adres. Iemand die echt kwaad wil….
Desalniettemin weerhoudt dit de gemiddelde hyver er niet van zijn of haar hele hebben en houwen op een website te vermelden. Ondergetekende is daar allesbehalve onschuldig aan. Ik ben nog maar kort aan het hyven, maar absoluut een exhyvitionist. De definitie van exhyvitionist is dan zoiets als: iemand die onder zijn werkelijke naam, zijn verleden en heden op zijn/haar Hyves vermeldt en hierbij niet of nauwelijks restricties toepast zodat de gegevens voor iedere hyver (lees: in theorie dus iedereen) te lezen zijn. Je kunt vinden wie mijn vrienden zijn, mijn familie, wat mijn werk, mijn hobbies, mijn gedachtenspinsels, mijn hoofd zelfs mijn inkomen zou je kunnen natrekken als je een beetje op de hoogte bent van de onderwijscao’s. Nog net niet mijn (cliché) pincode. En ik vind het wel lekker. Ik heb graag aandacht, dus laat ik me fijn in het openbaar gaan. Alles gaat uit. Ik kraam wat onzin uit, en er zijn wellicht nog mensen die het lezen ook. Zoals een exhibitionist voor het raam van zijn/haar appartement zijn/haar kleren uittrekt, in de hoop, maar zonder de wetenschap, dat iemand hem dan wel haar vanuit het tegenoverstaande flatgebouw begluurt, zo deponeer ik mijn “diepste” gedachtes in de bodemloze put die Internet heet, en in het bijzonder Hyves. Wie het leest weet ik niet, en ik heb ook geenszins de garantie dat iemand het leest, maar de mogelijkheid dat het gebeurt is voldoende om mij te bewegen mijn zielenroerselen aan het toetsenbord toe te vertrouwen. En jij leest het nu toch. Ik doe het voor jou. Misschien wel alleen voor jou. Ben jij er ook één? Laat hier dan je hyveslinkje achter, kan ik ook eens naar jou gluren.

Geen opmerkingen: