23 september 2007

Je moet het dak repareren als het STUK is

Balkenende beweert dat je het dak moet repareren als de zon schijnt. Naar mijn bescheiden mening moet je een dak repareren als het stuk is. Niet eerder (een dak repareren dat niet stuk is, is tamelijk suf) maar ook vooral niet later. Als je wacht met het repareren van je kapotte dak totdat de zon weer schijnt is je inboedel door alle regen namelijk inmiddels aardig naar de Filistijnen.
Een dak repareren impliceert dat het dak stuk is. If it ain’t broken, don’t fix it. Maar is het dak wel stuk? Het gaat beter met de economie, en toch wordt er bezuinigd. Klinkt als een dak waar niks mis mee is, maar waar we voor de zekerheid dubbele dakbedekking op plaatsen. Iedereen gaat er een beetje op achteruit, zegt het kabinet, sparen voor later. Ze gaan er zorg voor dragen dat iedereen het economisch een beetje slechter heeft. Wie het slechter heeft dan voorheen gaat minder uitgeven dan voorheen, en in een economie waar minder uitgegeven wordt, wordt minder winst gemaakt, minder geïnvesteerd, minder vooruitgang geboekt. Wat is daar precies de winst van? Mensen hebben geen geld over om te sparen, dus kan er minder geïnvesteerd worden. Behalve dan door de overheid, want die heeft meer geld. Dat geld kunnen ze dan gebruiken om over een paar jaar, als de verkiezingen weer voor de deur staan, de mensen die ze het nu moeilijk hebben gemaakt een extraatje te geven met de woorden:”Goed he, dat we toen voor jullie gespaard hebben”.
Maar was dat rollende geld nu niet net wat een economie draaiende houdt? Dat hebben ze mij tenminste op de middelbare school geleerd, maar ja, ik zal het dan wel fout hebben. Ik heb er niet op gestudeerd. Balkenende ook niet trouwens, hij studeerde geschiedenis en Nederlands recht. Wouter Bos, minister van financiën dan weer wel.
Tussen twee haakjes, ik heb geen problemen met maatregelen die het milieu ten goede komen. Vliegen deed ik toch al niet, en autorijden… Ik schrik me iedere keer het leplazarus als ik ga tanken, maar als dat geld gebruikt wordt om het milieu daadwerkelijk te verbeteren, heb ik daar geen problemen mee. Deze 1 op 1 relatie bestaat echter helaas waarschijnlijk niet.
Hoe dan ook, een dak repareren als de zon schijnt is een laffe daad voor wie bang is nat te worden. Dat doe je alleen als het je eigen dak niet is. Ja, buurvrouw, ik vind het heel vervelend dat al uw meubeltjes wegrotten, ik wil u gerust helpen, maar even wachten tot het droog is. Echte stoere knapen en ferme meiden gaan het dak op tijdens de hoosbui en redden wat er te redden valt. En een dak dat niks mankeert, daar moet je niet op gaan lopen, daar wordt zo’n dak alleen maar lek van.

Geen opmerkingen: