03 oktober 2008

De val van het Amerikaanse rijk

Het Griekse rijk, het Romeinse rijk en het Derde Duitse rijk. Allen gingen ze uiteindelijk ten onder. Het leven speelt zich af in golfbewegingen, trillingen, en aan alles wat ooit begonnen is, komt ooit een einde. En zo, is mijn redenering, is het niet de vraag of het Amerikaanse rijk ten onder gaat, maar wanneer.

De president van de Verenigde Staten wordt door vaderlandslievende Amerikanen graag
“the leader of the entire free World” genoemd. Een uitspraak waar ik tamelijk allergisch voor ben, omdat een kenmerk van een vrij land nu juist is dat het zijn leiders kiest, en wij Nederlanders allesbehalve gekozen hebben voor de huidige schlemiel van een president. Desalniettemin is het natuurlijk wel waar. De Verenigde Staten, en in het bijzonder de president van dit lapje land, zit aan het stuur van het vliegtuig, met wellicht Gordon Brown of Sarkouzi als co-pilot. Onze Jan-Peter heeft hooguit een plekje in het bagageruim kunnen bemachtigen, maar speelt op wereldniveau nauwelijks een rol. Met de huidige niet ‘vrije-markt-economie-conforme ‘ overheidsbemoeienissen in de VS begint het vliegtuig echter een soort prijsvechter te worden, waarbij het dan maar de vraag is of het niet zeer binnenkort een noodlanding moet maken, of zelfs ter aarde stort. We hebben dan misschien niks te zeggen over de route, maar we zitten er wel in, en storten mee! Het feit dat wij hier dus niet voor gekozen hebben, is alleen maar weer een extra bewijs dat democratie een farce is.

We zitten dus met een kredietcrisis. En een flinke, want ik denk dat het tamelijk uniek te noemen is dat de leiders van de VS, eensgezind als Democraten en Republikeinen, nota bene vlak voor de presidentsverkiezingen, instemmen met een reddingsplan voor de bankwereld. Dan moet het wel heel erg zijn. Veel erger dan ik kan bevatten. En ook in onze bankwereld is het crisis, en grijpt de overheid op grootste wijze in. Zonder morren koopt de overheid voor 16,8 miljard gewoon even een bank. Terwijl ze het afgelopen weekend nog 4 miljard EURO in de bank had gestoken. Maar dat was niet genoeg, omdat dezelfde spaarders die gered moeten worden hun 11 miljard centjes van de bank af hadden gehaald.

Maar wat dat nu precies betekent? Ik weet het niet. Ik heb weinig verstand van economie. Maar ik weet wel dat een economie vooral iets virtueels is. Het blijft alleen bestaan bij gratie van het vertrouwen van de deelnemers in diezelfde economie. Ik denk dat we daarom relatief weinig horen over een mogelijke ineenstorting van ons hele economische stelsel. Het gevaar is tenslotte dat mensen dat nog gaan geloven ook, en dan als een echte selffulfilling prophecy, gaat de hele boel ten onder.
Dat zie je met die spaarders die hun centjes van de bank af halen. Door het bericht dat het niet goed gaat met Fortis gaan spaarders hun centjes van de bank halen, terwijl de reddingsactie eigenlijk al geregeld was. Misschien wel juist door de reddingsactie: dat gaf de nijpendheid van de situatie tenslotte haarscherp aan. Door die massale opnames van spaargelde ging het ook bijna echt fout, en zeggen al die spaarders: “Zie je wel, goed dat ik mijn geld alvast van de bank heb gehaald”. Het is dus maar de vraag of deze nieuwe aankoop de boel wel tot rust brengt.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe zich dit alles ontwikkelt, of ik de val van het Amerikaanse rijk nog mee zal maken, en wie er dan de belangrijkste speler in de wereld gaat worden. Het is altijd maar de vraag of je er dan op vooruit gaat, natuurlijk.

Geen opmerkingen: