19 juni 2011

Kippenpak


foto: Mike Babcock
Vandaag staat op de website van de volkskrant, dat 83 % van de Nederlanders (die zijn ondervraagd dan, maar dat is waarschijnlijk redelijk representatief voor de bevolking) de plannen van het huidige kabinet voor het instellen van een boerkaverbod in openbare ruimten steunt.
Ik durf te wedden dat 83% van de bevolking nog nooit iemand in boerka van dichtbij heeft gezien. Ik woon zelf vlakbij Amsterdam, kom ook regelmatig in een aantal andere steden, en heb nog nooit iemand in een boerka gezien.

Het mooie van een vrij land, is nu juist dat je zelf mag weten wat je aantrekt.  Of je nu in bikini over straat wil lopen, of van top tot teen gehuld in een kippenpak. Het kan.
Zelfs een bivakmuts is, ondanks wat men regelmatig hoort roepen, bij wet niet verboden. Je mag best een bivakmuts onder je motorhelm dragen, of met een bivakmuts op gaan schaatsen. Heerlijk warm lijkt me dat. Mijn neus en oren worden altijd het meest koud ’s winters, en een bivakmuts is zo’n beetje het enige kledingstuk dat die lichaamsdelen in een klap allemaal warm houdt.

Wel staat er in sommige algemene plaatselijke verordeningen (APV) iets als “is verboden om vermommingen, zoals helmen, maskers, shawls, bivakmutsen, capuchons, schmink of andere attributen te dragen teneinde zich onherkenbaar te maken”. Je mag dus gerust van alles dragen, als je doel maar niet is om onherkenbaar te zijn.  In dat zelfde rijtje past de boerka al. Je kunt dus als gemeente via een APV regelen, dat het strafbaar is om een boerka, of andere gelaat verhullende zaken te dragen als het doel is om onherkenbaar te zijn. Waarmee dan dus bedoeld wordt, dat het verboden is om te dragen als je van plan bent een strafbaar feit te gaan plegen waarbij het verrekte goed uitkomt als je niet herkend wordt.

Overigens hebben we het dan natuurlijk niet alleen meer over boerka’s en bivakmutsen. Maar ook over goed ingesnoerde regenpakken, een spokenpak met carnaval, eerder genoemd kippenpak en zelfs een grote zonnebril. Feitelijk is het dus bekende Nederlanders verboden onherkenbaar over straat te gaan, om hun fans te ontlopen. Ik zou mijn idool direct aanklagen!

Want zeg nou zelf. Welk argument hebben we nu gehoord dat een boerkaverbod rechtvaardigt? Buiten de onveiligheidsgevoelens die het bij sommige mensen oproept, en die getackeld kunnen worden met behulp van de bovenbesproken APV, is de emancipatie van de (moslim)vrouw het belangrijkste argument. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat zo’n vrouw de boerka moet dragen van haar man. Als dat zo is, is niet het verbieden van een boerka de oplossing, maar moet je die mannen aanpakken. Het is toch van de gekke dat je alleen die vrouw weer naar binnen stuurt, die zonder boerka dan vast helemaal niet meer buiten mag komen, en haar man lekker zijn gang laat gaan? Dat is symptoombestrijding! Gelijkheid van mannen en vrouwen vindt de overheid belangrijk voor zover hier zicht op is maar thuis doe je maar wat je goed dunkt.

Overigens is het heel goed mogelijk dat moslimvrouwen zelf kiezen voor de boerka. Al is het maar om de PVV en soortgenoten te provoceren. Ik krijg verdorie zelf bijna zin om een hoofddoek te gaan dragen. (De dag dat er in Nederland een hoofddoekbelasting wordt ingevoerd, zal ik dat zeker gaan doen. En betalen doe ik niet. Ik waarschuw maar alvast.)

Afgezien van de vraag of een boerkaverbod nou goed of slecht zal zijn voor de emancipatie van de moslima, is een interessantere vraag of onze regering tijd (en dus geld) moet besteden aan het maken van beleid over iets dat ten eerste nauwelijks voorkomt, en waar  ten tweede niemand daadwerkelijk hinder van ondervindt. Je kunt het lastig vinden dat je iemand niet in de ogen kunt kijken, maar dat is nog geen reden om daar een verbod aan te verbinden. Ik vind het inderdaad ook hinderlijk als mijn gesprekspartner zijn zonnebril ophoudt, maar echt last ervan heb ik niet. Het kost me niets, het schaadt me niet, ik vind het alleen een beetje vervelend. Ik vind het ook vervelend als iemand te hard praat, uit zijn mond stinkt, of kauwgom kauwt. Maar dat gaan we ook niet verbieden.

Conclusie: onzin en zonde van de tijd van onze beleidsmakers en het belastinggeld dat aan deze discussie wordt besteed. Landelijk zijn er misschien 150 boerkadragers. En veel buiten komen ze ook al niet. Waar hebben we het over?

1 opmerking:

JeeWee zei

Heel goed stuk.
Erger me groen en geel aan mensen die zeggen dat ze ergens last van hebben , maar het 'probleem' niet kennen. In mijn omgeving heb ik meerdere mensen hierover aangesproken als ze over het boerkaverbod spraken. Gaat om het principe zeggen ze dan...