22 juni 2011

Ritueel slachten

Okee, ook mijn 2 cents nog maar even over ritueel slachten dan.
Vooropgesteld dat ik religie überhaupt onzinnig vind, en alles wat je uit naam van boeken doet die gaan over een niet bestaande entiteit, derhalve nergens op gestoeld, heb ik toch een probleempje met de discussie over ritueel slachten.
Waarom gaat de discussie in de politiek nu juist over deze dieren, en veel minder over de dieren die dagelijks in enorme hoeveelheden in onze bio-industrie "leven" en omgebracht worden?

Ik ben geen deskundige op het gebied van leed en lijden, dus ik heb geen mening over de vraag of ritueel slachten nu juist meer, of minder lijden betekent voor een dier dan voor het slachten verdoofd worden met een electrische shock, of iets dergelijks. Ik weet alleen dat de verdoving die ik bij de tandarts krijg, mij al de tranen in de ogen doen springen. Waar het mij echter om gaat, is dat bij dieren die Halal dan wel Kosjer geslacht worden, volgens de voorschriften van beide religies, in elk geval een goed leven moeten hebben gehad en zijn er een aantal voorschriften die ook de stress voor het beest moeten voorkomen. En dat, beste lezer, vind ik nu juist een stuk minder barbaars over komen dan onze bioindustrie, waar we ons wel druk maken over de zo pijnloos mogelijke dood van de beesten, maar dat we ons minder druk maken over het leven dat deze dieren geleefd hebben.

Als ik moet kiezen tussen twee kwaden, heb ik liever een mooi leven gehad, waarna ik gewelddadig om het leven kom, dan dat ik mijn leven slijt opgesloten in een klein kamertje waar zo nu en dan wat eten naar binnen geschoven wordt, maar waarna ik een zachte dood mag sterven, aangezien mijn keel pas afgesneden wordt na een stroomstoot door mijn hoofd terwijl ik ondersteboven aan een haak aan het plafond hang.

Bovendien valt het nog maar te bezien of de dieren, als ze een natuurlijke dood waren gestorven, een pijnloze en stressvrije dood tegemoet waren gegaan. Net als mensen, zouden ze dan wellicht een nare ziekte hebben gekregen, een langdurig ziektebed hebben moeten doorstaan, of zouden ze op hun oude dag zijn vereenzaamd. Ook geen pretje. Daarbij vergeleken lijkt met een scherp mes je keel doorsnijden ineens niet meer zo heel erg rampzalig. Lang niet iedereen sterft tenslotte rustig in zijn slaap.

Enfin, alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, instanties als Wakker Dier begrijp ik wel, die ageert tegen zowel de bio-industrie als ritueel slachten, en feitelijk tegen elke consumptie van dieren. Dat is consequent. Partij voor de dieren snap ik ook wel, ook zij zijn gewoon tegen beide, en grijpen alles aan om een standpunt van hen verwezenlijkt te krijgen.

Wat ik echter niet snap, of helaas echter vreselijk goed snap, is waarom onze huidige politiek zo ontzettend inzoomt op juist het ritueel slachten en niet van plan is het veel massalere dierenleed in de bio-industrie rigoureus aan te pakken. Naast economische redenen (een strop als het verbieden van bio-industrie kan onze economie vast niet hebben) is het ook gewoon weer de tijdsgeest van nu, om lekker de Islam en volgelingen te pesten. Jammer voor Geert dat er ook sprake is van Joden, maar je moet iets over hebben voor de goede zaak.

Resumerend: Alhoewel ik hou van een stukje vlees, en zo hypocriet ben om lang niet altijd biologisch vlees te kopen,  zou ik het goed vinden als de hele bio-industrie verdwijnt en alle dieren een goed leven krijgen. Als ze daarna geslacht worden, dan liefst zo pijnloos en stressvrij mogelijk. Daarbij kan religie mij gestolen worden, dus mag wat mij betreft het ritueel slachten best verboden worden.
Dat dieren lijden als ze vermoord worden, is mij helder. Mijn vraag blijft echter, of het niet veel belangrijker is dat de dieren tijdens hun leven goed behandeld worden.

2 opmerkingen:

Harald zei

Mooi gebalanceerd stukje! De discussie spitst zich nu inderdaad toe op een heel klein gedeelte van de vleesproductie... en ook nog voor een belangrijk deel op basis van oneigenlijke argumenten.

Nee, ben ook geen vegetariër (hoewel ik wel aanmerkelijk minder vlees eet dan vroeger) naar merk wel dat mijn morele bezwaren mede door deze discussie nadrukkelijker op de voorgrond komen. Het grootste probleem is dat wij het industrieel houden van dieren als volkomen normaal zijn gaan zien, getuige bijv. de reacties vanuit de sector op de beelden die actiegroep Ongehoord heeft gemaakt.

Positief bezien kan deze discussie wellicht de ogen openen van velen. Uiteindelijk heeft de gewone burger van Nederland veel meer macht op dit gebied dan men zelf denkt.

miepmiep zei

Dank! Ik vrees alleen dat ik niet je positivisme deel, over dat dit de ogen van de burgers zal openen, wat betreft dierenleed in het algemeen. Het lijkt toch meer uit te gaan naar het ritueel slachten, en dan met name met op een "zie je wel, hoe barbaars die cultuur is" houding.