23 juni 2011

Oma, vertel eens over vroeger... (een toekomstverhaal)

Image: FreeDigitalPhotos.net
“Maar oma, deed er dan niemand wat tegen die meneer?”
“Jawel, lieverd. Sommige mensen twitterden, of schreven er een blog over. En er werd ook veel over gesproken op televisie. Er waren veel mensen boos op die meneer.”
“Maar toch mocht hij zeggen dat de Islam een achterlijke cultuur was?”
“Ja, dat mocht van de rechter”.
“Mocht je dan alles maar zeggen wat je wilde?”
“Hm…zo’n beetje. De rechter zei wel dat wat hij zei het op het randje was, maar strafbaar was het niet."
“En hoe kan het dan dat die meneer in de regering zat?”
“Nou, dat kwam zo: Eerst zaten hij en zijn partij niet in de regering, schat. Hij ‘gedoogde’ het kabinet. Maar feitelijk kwam het er op neer dat die regering die bestond uit een christelijke partij en een liberale partij voor het karretje van die meneer werden gespannen. Zo kwamen er allerlei zaken die tegen de Islam en moslims in gingen op de politieke agenda. Ritueel slachten, het verbieden van het dragen van boerka’s… “
 “Maar, oma?”
“Ja?”
“Nederland was toen toch een democratie?”
“Ja lieverd, dat klopt”.
“Dan…….hadden de Nederlanders die meneer toch zelf gekozen?”
“Inderdaad. Toen hij het kabinet gedoogde, hadden 1,5 miljoen Nederlandse kiezers gekozen voor de partij van die meneer”
“Waarom kozen ze die meneer dan?”
“De meeste mensen die op die meneer stemden, vonden dat die meneer gelijk had”.
“Wat zei hij dan precies?”
“Hij zei, dat de Islam gevaarlijk was, dat Islamitische mensen Nederland over wilden nemen, en ons wilden onderwerpen. Hij had vooral een hekel aan Marokkanen. Hij maakte mensen bang, door te zeggen dat de moslims die in ons land leefden, nu wel net deden alsof ze bij ons wilde horen en ons niet wilde onderwerpen, maar dat dat wel zou veranderen als er meer moslims zouden komen”.
“En was dat zo?”
“Ik denk van niet”
“Waarom geloofden mensen het dan?”
“Omdat mensen het fijn vinden, als ze zich beter kunnen voelen. Hij zei ook dat de Nederlandse cultuur wel 1000x zo goed was als de Islamitische cultuur. Hij sprak vooral mensen aan die hij ‘Henk en Ingrid’ noemden. Lager opgeleide mensen, die het niet makkelijk hadden in het leven, en dus graag hoorde dat het de schuld was van ‘Ali en Fatima’, een groep die volgens die meneer minder waard was dan zij. Als je het niet makkelijk hebt, is het prettig iemand de schuld te kunnen geven, en je beter te voelen over jezelf.”
“Maar waren er dan zoveel Marokkanen enzo in Nederland?”
“Dat hangt er een beetje vanaf wat je veel noemt. Ongeveer 1 op de 10 mensen was een niet-westerse allochtoon. Dat zijn mensen die zelf, of hun papa en mama niet als Nederlander geboren zijn, maar in een land buiten Europa, Japan, Indonesie of de VS.”
“Dat vind ik niet echt heel veel”.
“Ik ook niet,  maar was wel een beetje een probleem met een aantal van die allochtonen.”
“Wat dan?”
“Al hoewel de meeste allochtonen gewoon naar school gingen, of werkten en niemand kwaad deden, waren er ook wel een aantal die misdrijven pleegden of overlast bezorgden.”
“Hoeveel dan?”
“Dat weet ik niet precies, maar van alle mensen die verdacht werden van een misdrijf (dus dan weet je nog niet zeker of ze het ook gedaan hebben) was 1 van de 4 een niet-westerse allochtoon. Dus bijvoorbeeld een Marokkaan, Antilliaan of Turk.”
“Dat is best wel veel….”
“Jawel, maar als je ervan uit gaat dat al die verdachten ook daadwerkelijk schuldig waren, dan zouden dat er op de 100 niet –westerse allochtonen….ongeveer 3 zijn. Dat betekent dat 97% gewoon normaal doet”.
“Dus de meeste waren gewoon goed?”
“Inderdaad. Maar ondertussen vielen de criminele allochtonen wel het meeste op. Ten eerste omdat ze iets crimineels deden, en ten tweede omdat ze allochtoon waren. De criminelen kwamen op het nieuws, niet de mensen die het goed deden, want goed is geen nieuws. En meestal werd het land van herkomst ook genoemd, zodat het net leek alsof dat bij elkaar hoorden: crimineel en bijvoorbeeld marrokkaan zijn. Dat noem je een illusionaire correlatie.”
“Een wat?”
“Laat maar, dat is een beetje te ingewikkeld.”
“Maar oma, dat was dan toch niet eerlijk, dat al die marokkanen en antillianen en zo, de schuld kregen alle criminaliteit die maar een paar van hen deden, en dat die meneer zei dat ze Nederland over wilde nemen, terwijl hij dat maar verzon?”
“Hm..ja, dat vond ik ook.”
“Wat gebeurde er toen?”
“Aja. Nou, ik vertelde al dat die meneer niet in de regering zat, maar het gedoogde. De regering deed allerlei dingen die Henk en Ingrid ook niet leuk vonden. Ze schaften bijvoorbeeld het persoonsgebonden budget af, zodat heel veel mensen met een beperking in de problemen kwamen, ze bezuinigden op onderwijs, zodat er nog minder mensen in het onderwijs wilden werken en Nederland het internationaal gezien steeds slechter deed op kennisgebied. Verder maakte ze alles wat die meneer “linkse hobbies” noemde, veel duurder dan eerst.”
“Wat zijn nou weer linkse hobbies?”
“Dat is alles wat met theater, muziek, kunst en dat soort dingen te maken heeft. Daar moesten de mensen meer belasting over betalen. Dat betekende dat als je een kaartje kocht om naar een hardrockconcert te gaan, je extra geld moest betalen voor de overheid. Daardoor werd het erg duur, en konden Henk en Ingrid niet meer naar dat soort dingen toe.”
“En toen?”
“Toen kwamen er weer verkiezingen. En veel mensen in het land vonden dat de regering het heel slecht had gedaan. Het ging toen niet zo goed met Nederland. De mensen met grote huizen, waren er op vooruit gegaan. ‘Henk en Ingrid’, echter, waren er alleen maar op achteruit gegaan. Ze gaven die meneer niet de schuld, want die had niet echt in de regering gezeten. In zijn nieuwe campagne, maakte hij handig gebruik van zijn jaren als gedoogpartner. Hij was nergens verantwoordelijk voor, behalve voor wat hem goed uitkwam. Er kwamen steeds meer Henk en Ingrids’, en toen werd zijn partij de allergrootste partij. Na veel gesteggel, vormde hij een kabinet, dat gedoogd werd door een aantal christelijke partijen. En toen ging hij pas echt los. De ‘kopvoddentax’ of te wel hoofddoekjesbelasting die hij altijd al had willen invoeren, werd ingevoerd.”
“Mocht je dan geen hoofddoek dragen?”
“Ja, dat mocht wel, maar dan moest je geld betalen.”
“Dat is toch…”
“Raar? Inderdaad. Dat was raar. Oma heeft toen ook nog een tijd met een hoofddoek rondgelopen, zonder belasting te betalen. Maar daar is ze na een tijdje mee gestopt….
Verder zette hij alle allochtonen het land uit, die een misdrijf hadden begaan. Zelfs als ze alleen winkeldiefstal hadden gepleegd, en zelfs als ze hier waren geboren. Ook moesten alle mensen laten registreren van welke etniciteit ze waren. Dus ook al was je hier geboren en had je de Nederlandse nationaliteit, maar waren je ouders antilliaans, dan stond er “Antilliaans”.
“Ik heb ook wel eens iets gehoord over dat ze een ster op hun jas moesten naaien?”
“Nee, dat was een andere meneer. Dat is meer uit de tijd van je overgrootvader en moeder. Die meneer woonde in Duitsland, had geen hekel aan de Islam maar aan het Jodendom. Hij vond dat Duitsers beter waren dan Joden, en gaf Joden de schuld van de slechte economie. Hij liet een grote J in hun persoonsbewijs zetten, ze mochten niet meer als ambtenaar werken, en heeft ze bijna allemaal uitgemoord.”
“Hm…oma, leek deze meneer dan niet op die Duitse meneer?”
“Vind je?”
“….ja…?”
“Nee joh. Deze meneer was juist gek op joodse mensen.”

Dit verhaal is bedoeld ter amusement en het geschetste toekomstbeeld is natuurlijk verzonnen en fictief. Desalniettemin zijn de cijfers die genoemd worden gebaseerd op gegevens van het CBS uit 2008, en worden er daadwerkelijke partij programmapunten, en uitspraken aangehaald van een hier niet nader te noemen partij. Verder wil ik benadrukken dat de auteur van dit stuk, alhoewel zelf atheistisch (of misschien liever: agnostisch), respect heeft voor ieders recht op godsdienstvrijheid. 

Geen opmerkingen: