Arbotechnisch was het vast niet juist. Juf moest steeds maar
bukken en kreeg het van het kwasten schoonmaken pardoes aan haar rug, maar
gezellig was dat zoldertje wel. Behalve als je even vergat dat het zoldertje daar zat en
genadeloos je kop stootte.
Een keer gebeurde mij dat echt heel hard. Keihard. Er schoot mij een
‘godverdomme’ uit mijn mond en ik gaf ook nog een lief onschuldig kleutertje
een duw(tje), omdat ze in mijn pad liep naar een plek waar ik recht op kon staan
en stevig over de plek wrijven waar binnen niet al te lange tijd een flinke
buil zou ontstaan.
Een paar dagen later gaf ik de kinderen de opdracht een
schilderij te maken met als onderwerp “de juf en ik”, om te gebruiken voor de
kaft van mijn proefschrift dat als onderwerp de leerkracht-leerling relatie
had. Het bewuste meisje maakte toen een schilderij van de juf, groot in beeld, met haarzelf in een
hoekje. “Kijk juf, hier duw je mij weg”. Je begrijpt dat ik op deze anekdote uit mijn carrière als juf is, niet uitermate trots ben.
In een onderzoek van Stephens en Umland (2011) werd mensen
gevraagd welk woord ze zouden roepen als ze hard hun hoofd zouden stoten, en
ten tweede welk woord ze zouden gebruiken om een tafel te omschrijven. Vervolgens
werd ze twee maal gevraagd hun hand in een bak met ijskoud water (5° C) te
houden. De ene keer was dit terwijl ze hun woord voor tafel steeds herhaalden,
de andere keer terwijl ze hun favoriete vloek scandeerden. De volgorde van de
condities was natuurlijk willekeurig verdeeld over de verschillende proefpersonen. Bovendien
was er een bak met water van 25° C om vooraf en tussendoor de handen van de
proefpersonen op vergelijkbare temperatuur te krijgen. Wat bleek? Mensen die
vloekten, hielden het langer vol met hun hand in het koude water dan mensen die
niet vloekten!
Nu hadden deze onderzoekers dit effect al eerder gevonden
(Stephens, Atkins & Kingston, 2009), dus hiervan stonden ze niet echt te kijken. In dit
onderzoek hebben ze mensen echter ook gevraagd hoeveel ze in het dagelijks
leven vloekten. Het bleek dat mensen die normaal ook al vaak vloekten minder
baat hadden bij het vloeken. Ze hielden het weliswaar nog steeds langer vol in de
vloek conditie dan in de tafelconditie, maar het verschil was kleiner. Als je het vaak doet, heeft het
vloeken minder emotionele lading door dat je er aan gewend bent geraakt en daardoor levert het
minder op, aldus de onderzoekers.
Bijzonder is trouwens, dat mensen het door het vloeken
langer volhielden, maar achteraf
niet meer of minder pijn rapporteerden dan in de tafel conditie. Het lijkt
er wat mij betreft daarom op, dat het vloeken niet zozeer helpt om de pijn te
verminderen maar wel om ‘m beter te verdragen. Van het vloeken ging overigens
wel de hartslag omhoog. Dit geeft volgens de onderzoekers aan dat vloeken meer doet dan alleen maar afleiden van
de pijn en het ook een lichamelijk effect heeft.
Het meisje uit het intro is het hele voorval vast vergeten,
in elk geval heb ik het verder best gezellig gehad met haar in de klas dat
jaar, en later nog een tijdje in groep 5. Maar altijd als ik naar de kaft van het proefschrift kijk, denk ik juist
aan dit meisje. Omdat dit meisje zo haarscherp aangaf welk stukje van de
leerkracht-leerlingrelatie op haar indruk had gemaakt en mij hiermee terecht
in verlegenheid bracht. Ik denk dat de lange termijn effecten voor haar uiteindelijk
zijn meegevallen. Maar het vloeken heeft mij wel geholpen om de pijn beter te
verdragen. En in overeenstemming met de gerapporteerde pijn van de onderzochte proefpersonen, kan ik nog steeds zeggen dat het ondanks het vloeken verrekte zeer deed!
Stephens R, Atkins J, Kingston A (2009) Swearing as a response to pain, Neuroreport , 20:1056-1060.
Stephens, R. and Umland, C. (2011) Swearing as a response to pain, effect of daily swearing frequency. Journal of Pain, Vol 12, 12, 1274-1281.
Stephens R, Atkins J, Kingston A (2009) Swearing as a response to pain, Neuroreport , 20:1056-1060.
Stephens, R. and Umland, C. (2011) Swearing as a response to pain, effect of daily swearing frequency. Journal of Pain, Vol 12, 12, 1274-1281.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten