21 februari 2012

Fuck off

Mijn schoonmaakster vroeg me vandaag of ik in Jezus geloofde.

Een lastige vraag, aangezien ik best geloof dat er een persoon op aarde heeft rondgelopen die Jezus heette. Dat hij last had van een psychose en vast de eerste geregistreerde persoon was met een Messias complex, geloof ik echter ook. Helaas zijn letterlijk hele volkstammen gaan geloven dat hij daadwerkelijk de zoon van god was.

Ik vraag me trouwens wel eens af, hoe dat precies gelopen is met die 'onbevlekte ontvangenis' van Maria. Ik kan me zo voorstellen dat als je een jaar of 14 bent, en je verloofd of getrouwd bent met een jongen van dezelfde leeftijd, dat je het niet zo nauw neemt met de echtelijke trouw. Hitsige tieners waren het! Je ontluikende seksualiteit net ontdekt, en direct al gebonden. Nee joh, een beetje tongen en rotzooien met de jongens in de buurt, is toch veel leuker. Niet meteen zo eenkennig. Laten we nou niet net doen alsof de mensheid in die tijd braver was dan nu.
Seksuele voorlichting heeft ze echter vast niet gehad. Dat ze niet aan de pil was, moge duidelijk zijn. En hoewel de Romeinen wel condooms van geitenblazen maakten, vrees ik dat Maria het zonder moest stellen. Enfin, dat bleek. Bovendien is in het Joodse geloof geboortebeperking niet echt de bedoeling, net als in het christendom. Kortom, misschien wist ze van te voren niet helemaal precies waar ze zich mee bezig hield, maar dat ze zwanger was, en dat het niet van Jozef was, dat wist ze blijkbaar wel.
Grappig om vast te stellen, dat als Maria haar benen bij elkaar had weten te houden, het hele Christendom niet had bestaan. Dat had een hoop ellende gescheeld!

Enfin, Jezus bestond dus waarschijnlijk wel. Maar de zoon van een god, dat was hij niet.

Ook al, omdat er natuurlijk helemaal geen god bestaat. Dan kun je er ook niet door verwekt worden. Dat zou zo mogelijk nog onbevlekter zijn, dan verwekt worden door een wel bestaande god. Hm...nu wordt het wel een heel ingewikkeld gedachte-experiment. Laat ik die weg eens niet inslaan.

Maar goed, mijn schoonmaakster. Overigens verder een hele leuke, lieve meid. Eerst vroeg ze of ik veel ouders van Lieve's school ken. Iedereen die weet hoe gemankeerd ik op sociaal vlak ben, weet dat ik daar natuurlijk 'nee' op moest antwoorden. Op mijn vraag "Hoezo?", kwam de  vraag of ik in Jezus geloofde. Toen ik botweg "eh..Nee" zei, hield ze op en heeft ze niet geprobeerd mij te bekeren of iets dergelijks. Dus het feit dat ze verder ging met haar verhaal, is geheel en al mijn eigen schuld. Ik heb er zelf naar gevraagd. En toch werd ik kwaad. Niet op die beste meid, maar wel op de kerk die achter haar schuilt.

Sinds een aantal maanden is ze lid van een andere kerk. Geen idee welke, maar dus wel eentje met Jezus. Sinds die tijd draagt ze ineens alleen nog maar lange rokken (lijkt me super onpraktisch bij het schoonmaken, maar zolang het schoon is, hoor je mij niet klagen) terwijl ze daarvoor gewoon een strakke spijkerbroek aanhad. Alleen dat al, vind ik reden om kwaad te worden.
Ze vertelde me, dat de kerk een bijeenkomst organiseerde waarin ze zouden gaan bidden voor mensen. "If you are blind, you will see, if you are deaf, you will hear". Ze dacht namelijk aan dat jongetje, dat ze 's ochtends wel eens in de bus van Lieve zag zitten, die niet kan lopen.

Ik gaf ook nog als antwoord dat dat jongetje inmiddels niet meer in die bus zat, omdat hij naar een andere school is gegaan. Maar dat doet er natuurlijk helemaal niet toe.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe kwader ik word. Waar haalt zo'n kerk de gore moed vandaan om zo'n bijeenkomst te organiseren? Van bidden gaat mijn dochter's verstandelijke handicap niet over, Oualid zal er zijn rollator noch zijn stoma er van kwijtraken, of een spraakvermogen mee ontwikkelen. Nikki zal haar downsyndroom niet verliezen, en Tammy, een peutertje die in dezelfde instelling als Lieve zat en afgelopen vrijdag is overleden, zal er niet van uit de dood herrijzen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Pisnijdig ben ik. Natuurlijk zou ik kunnen lachen om dit onnozele geloof, die blijkbaar de nozelheid van de 'maagd maria' nooit is ontstegen, maar ik denk ook aan de massa's mensen die hier oprecht in geloven en bedonderd worden. Om te beginnen mijn schoonmaakster, maar daarnaast ook al die mensen die wel denken te worden genezen en bedrogen uit zullen komen. Ongetwijfeld wordt hen en passant ook nog geld uit de zakken geklopt.

Fuck off.

P.S. En luister ook nog even naar de bijbehorende musicmeme.





2 opmerkingen:

John Jorna zei

Bekeren wil ik je niet, maar in je stuk maak je evenals vele auteurs een fout. Je verwart maagd blijven bij het zwanger worden van Maria met een dogma in de Rk Kerk, dat Maria vanaf haar geboorte niet bevlekt is geweest met de erfzonde, want zo redeneren theologen, anders zou zij niet waardig zijn geweest Gods Zoon in haar lichaam te dragen.
Jezus van Nazareth noemde zich Zoon van de Vader in de hemel. Pas na zijn dood is langzaamaan het geloof ontstaan, dat je dat letterlijk zou moeten nemen. In de oude kerk waren er, die dat niet geloofden. Zij werden als ketters beschouwd.
Jezus van Nazareth was minstens een Joodse wijsheidsleraar, die alle overgeleverde wijsheden van generaties lang op zijn eigen bijzondere wijze uitlegde. Dat die wijsheden zo gemakkelijk terzijde worden geschoven doet de wereld geen goed. Even jammer is het, dat te vaak zogenaamd in de naam van Jezus de meest vreselijke misdaden zijn gepleegd.

miepmiep zei

Ik verwar iets? Het zal best. Dit is wat ze mij hebben proberen bij te brengen. Maar je hele redenering gaat mank op het punt dat er om te beginnen al geen god bestaat, en dat alles wat daar uit volgt dus uit de dikke duim is gezogen van diverse geestelijken.