08 april 2012

What women want....

Op Nu.nl vond ik vandaag een artikeltje over mannen, wat zij weer uit de ‘daily mail’ hadden. Koren op mijn molen dus. Tenslotte hebben we al gezien dat menig bezoeker van mijn blog op zoek is naar mannen, dus laat ik eens hieraan tegemoet komen.Wie weet blijven ze iets langer hangen dan  5 seconden.

Dat ik mannen leuk vind, moge duidelijk zijn. Vrouwen vind ik ook erg gezellig, hoor, maar toch net op een iets andere manier.

Het onderzoek is gedaan door een bepaald kledingmerk (dat ik natuurlijk niet ken, being ‘fashionably challenged') en daarmee niet bepaald wetenschappelijk en objectief. 
Enfin, laten we eens een aantal puntjes aflopen en zien waar ik het met mijn gelijken van geslacht op het Amerikaanse continent eens ben.

Volgens het onderzoek zien vrouwen liever dat mannen bier drinken dan wijn of sterke drank. Moet een man bier drinken? Och. Het effect is doorgaans een bierbuik. Wijn houd je een stuk slanker. Dus dat bier hoeft niet per se. Het is ook niet erg als hij het wel lust. Voor alles een gelegenheid. Bovendien nogal cultureel bepaald. In Frankrijk zou zo’n onderzoek vast hele andere resultaten hebben gehad.
Voor mij is vooral te veel drinken een afknapper. Te veel en te vaak. Te veel is als je niet meer weet wat je hebt gezegd, en op langere termijn is duidelijk te zien dat het te veel was, als je die bierbuik hebt ontwikkeld. Te vaak is als je er niet buiten lijkt te kunnen en je  sip kijkt op een feestje, omdat je vrouw geen BOB wil zijn. Als dat een terugkerende issue is, dan drink je te vaak.

Vegetariër zijn, vind ik dan in tegenstelling tot de vrouwen uit het onderzoek weer helemaal geen afknapper. Het vegetariër zijn, geeft aan dat een man ook wel eens verder nadenkt dan zijn eigen behoeftes, en principes heeft. Ik hoef het niet per se te onderschrijven (ben best gehecht aan mijn stukje vlees), maar de manier waarop wij hier in het westen consumeren is te belachelijk voor woorden. Je kunt je kop in het zand steken en volhouden dat je daar persoonlijk niks aan kan doen, maar daar wordt het zeker geen betere wereld van.

De lengte, doet er voor mij ook al niet zo toe. Van de gehele man, wel te verstaan. Moet ik ook wel zeggen, natuurlijk, aangezien mijn man geen centimeter langer is dan ik. Op de kop af beide 1.72m. Met hakken ‘toren’ ik boven hem uit. Dat werden dus platte schoenen onder mijn trouwjurk. Dat treft dan weer, want ik kan toch niet op hakken lopen. Geweldig excuus dus. Bovendien was het Toscaanse grasland op de Toscaanse heuvels toch al niet zo lief voor mijn jurk en schoenen, dus had het vast bijzonder grappige plaatjes opgeleverd als ik daar met mijn stiletto’s doorheen had geploegd.

Terugkijkend ben ik altijd al wel op de wat kleinere kereltjes gevallen. Liever niet kleiner dan ik, maar ook niet zeker niet al te groot. Zal wel iets te maken hebben met mijn behoefte aan gelijkwaardigheid, wat ik, mijzelf kennende, in het extreme doorvoer en dus zelfs in de lichaamslengte.

Aan sportkleding heb ik ook een broertje dood. Of liever gezegd, sowieso aan sport. Ik heb liever een muzikant, een creatieveling, iemand die doet aan zelfexpressie, dan een sportief type. Maar ik  geloof dat dit niet bedoeld wordt. De ladies willen namelijk wel graag een sportieve man, maar hij moet niet de hele dag in zijn trainingspak rondlopen.

Over borsthaar heb ik niet direct een mening. Enerzijds is het goed beschouwd niets anders dan overdreven hoog opgetrokken schaamhaar, anderzijds heeft het ook wel weer iets woests en mannelijks. Als het maar niet boven het bloesje uitpuilt. Juk.

Dan de gewenste inkomsten. Tja, de ideale man verdient wat mij betreft zoveel mogelijk, terwijl hij daar normale uren aan besteed, zodat er ook nog wat tijd voor mij overblijft. Hetzelfde geldt overigens voor mijzelf. Ik hoef dan ook niet per se een man die meer salaris heeft dan ik, in tegenstelling tot 70% van de dames in het genoemde onderzoek. Het mag wel, maar dan omdat hij bijvoorbeeld ouder is en meer tijd heeft gehad om carrière te maken, of een handigere branche heeft gekozen dan ik (en dat is al snel het geval). Maar niet alleen omdat hij nou toevallig een man is.
Tenzij de dames eigenlijk bedoelen dat ze graag een intelligentere of meer capabele man willen dan zij zelf. Een man die meer uren werkt en dus meer carrière kan maken, een  man die werkt terwijl jij voor de lol een paar uurtjes bijklust in de plaatselijke supermarkt, of zodat je thuis op je gat kan blijven zitten. Het kan natuurlijk zijn dat de dames eigenlijk dat bedoelen. Dat drukt zich tenslotte ook aardig uit in een salarisverschil. Dus als je graag als vrouw net even minder wil zijn qua capaciteiten, dan is het inderdaad handig om een man te hebben die net iets meer verdient. Gruwel! Dames! Wat is er gebeurt met alle feministische golven?

Intelligentie vind ik dan weer wel belangrijk. Dat wil zeggen, graag ongeveer een gelijkwaardig niveau. Of dat uit te drukken is in een academische titel valt te bezien, maar een studie gevolgd hebben, is in elk geval een aanzet in die richting. Echter, het aantal leuke gepromoveerde mannen is niet zo enorm groot, dus gelijkheid qua titel heb ik maar vast opgegeven. Bovendien heb ik deze man al van voor de titels. Intelligentie zit ‘m ook niet in twee of drie letter voor of desnoods achter je naam. Dat is geen intelligentie, dat is een overbodig statussymbool. Wat intelligentie wel is, daar hebben generaties psychologen zich over gebogen (hehe, dat rijmt) en is cultuur en maatschappij gebonden.
Intelligentie is dat wat een IQ test meet, citeren we wel gekscherend in de colleges. Het blijft een beetje ongrijpbaar en subjectief. De uitslag van zo’n IQ test is wel helder, maar de test zelf is zeker niet waardevrij.
Voor mij is het in elk geval van belang dat we een gesprek kunnen voeren op gelijk niveau, dat (ook) over andere dingen gaat dan voetbal en muziek. Een beetje diepgang, en dat heeft gek genoeg vaak weinig met je score op een IQ test te maken.

Daar wijk ik dan meteen weer een beetje af van de Amerikaanse vrouw, want die vindt humor belangrijker dan een goed gesprek. Nu vind ik humor ook erg belangrijk, maar het een sluit het ander niet uit, niet waar.

 Of hij van shoppen houdt, doet er niet toe (houdt ‘ie wel van overigens) aangezien ik er zelf weinig aan vindt. Online shops zijn echt helemaal heerlijk.

Soaps kijken doe ik niet, sport kijken heb ik me bij neergelegd, een handige klusser zou fijn geweest zijn, maar je kunt niet alles hebben (hoewel hij zichzelf reuze handig vindt, hehe). Een man zonder rijbewijs vind ik wel enigszins suf (een vrouw zonder rijbewijs overigens net zo goed), en ik ken geen mannen die niet kunnen zwemmen en fietsen, maar dat zal wel een Nederlands dingetje zijn.

Met een ding ben ik het zeer zeker niet eens. Hij hoeft van mij niet 2x per week zijn moeder te bellen. Doe maar niet.



Geen opmerkingen: